Páginas

dijous, 1 de març del 2018

01 de Març - Experimentem

OBSERVA
EXPLORA
SENT
EXPERIMENTA
RAONA
COMPRÈN
IMAGINA
CREA
COMPARTEIX

Aquestes paraules ixen al vídeo... És de veres que tots els humans ho fem? Som conscients de tot el que ens envolta?


Per exemple, jo visc a la Comunitat Valenciana i sols puc dir-vos que és la millor terreta del món, que ho tenim tot a mà i fins uns anys arrere no era conscient de tot el que tenia a l'abast... Muntanya i mar al costat de casa, sol quasi cada dia de l'any!

I ara parem-nos a pensar... a l'escola ens donen l'oportunitat d'observar, explorar, sentir, experimentar, raonar, comprendre, imaginar, crear i compartir?

L'educació evoluciona i cada vegada els xiquets i xiquetes són més curiosos i els donen l'oportunitat a les aules. 



Heu de mirar aquesta imatge un minut i després apuntar tots els objectes que recordeu...

Heu endevinat les 20?

Jo he endevinat 16... Està bé, no?

Aquest tipus d'activitat consisteix a recordar uns objectes que sigut observats durant una estona. I com a objectiu té fomentar la memòria visual.

Podeu observar que tots els objectes que hi ha a la imatge són totalment diferents però continuant a la matèria, que cregueu que tenen en comú? 
  • Tots els objectes tenen massa i volum. 


MATÈRIA:
  • La matèria és tot allò que té massa i volum i ocupa un lloc a l'espai.
    • La massa és la quantitat de matèria que té un cos. Per indicar la massa, s'utilitza el kg.
    • Massa no és igual a PES;
      • El pes és la força que qualsevol matèria exerceix sobre la Terra. I és mesura en Newtons. 




      • La densitat és la relació entre massa i volum. No depén de la matèria, és característica d'ella.

  • El volum és la quantitat d'espai que ocupa un cos i en el Sistema Internacional (SI) és mesura en m3, es pot gastar altres com el litre.
    • El volum es pot variar, variant la temperatura i/o la pressió. 



  • Es pot classificar atenent diversos criteris com: Color, tamany, material del qual està fet, forma, utilitat o ús.

Els estats de la matèria són 5:
  • SÒLID: Es caracteritza perquè oposa resistència a canvis de forma i de volum. Les seues partícules es troben juntes i correctament ordenades. Les molècules d'un sòlid tenen una gran cohesió i adopten formes ben definides. 






  • PLASMA: És un estat fluid similar a l'estat gasós però que en el que determinada proporció de les seues partícules, estan carregades elèctricament i no posseeixen equilibre electromagnètic, per això són bons conductors elèctrics i les seues partícules responen fortament a les interaccions electromagnètiques de llarg abast. 






  • LÍQUID: És un estat d'agregació de la matèria en forma de fluid altament incomprensible, el seu volum és quasi constant en un rang gran de pressió. És l'únic estat amb un volum definit, però no amb forma fixa. Està format per menudes partícules vibrants de la matèria, com els àtoms i les molècules unides per enllaços intermoleculars.






  • CONDENSAT DE BOSE-EINSTEIN: Aquest estat és dona en certs materials a temperatures properes al zero absolut. La propietat que el caracteritza és que una quantitat macroscòpica de les partícules del material passen al nivell de mínim energia, denominat estat fonamental. És una propietat quàntica que no té anàleg clàssic. 


  • GAS: Baix certes condicions de temperatura i pressió, les seues molècules interaccionen sols dèbilment entre si, sense formar enllaços moleculars, adoptant la forma i el volum del recipient que els conté i tendeixen a separar-se, tot és possible per la seua alta concentració d'energia cinètica. Experimenten grans canvis de densitat amb la seua pressió i la temperatura. 


  • Ni es crea ni es destrueix --> Llei de conservació de la Massa.
    • Llei de conservació de la Massa, Llei de conservació de la Matèria o Llei de Lomonósov-Lavoisier és una llei fonamental de les ciències naturals. És un sistema aïllat, durant tota reacció química ordinària, la massa total en el sistema permanent constant, és a dir, la massa consumida dels reactius és igual a la massa dels productes obtinguts. 


Sólids i líquids vs. gasos

Està tot format del mateix? Per què són llavors tan diferents els materials entre sí? Quines són les semblances? I les diferències? 

Totes aquestes preguntes es poden respondre en aquest experiment; 


Nosaltres també hem volgut fer-ho a classe i aquest és el resultat...



 


Materials: una botella d'aigua buida amb la boca estreta i menuda, un globus, embut, dues cullerades de bicarbonat, uns 20cl de vinagre i una bàscula.

Procediment:


A la botella es posa el vinagre i al globus amb l'embut el bicarbonat, es posa el globus a la boca de la botella, però de forma que el bicarbonat i el vinagre no arriben a mesclar-se, seguidament comprovem la seua massa amb la bàscula. Després posem el globus recte perquè es mesclen les dues substàncies i subjectem el millor possible el globus.

Finalment es mesura la botella, i es pot comprovar que la massa ha disminuït molt poc, ja que alguns gasos s'han escapat però es pot observar que la massa és quasi la mateixa tot i el canvi d'estat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada